Skip to content
Asiakaspalvelu 03 311 715

“Coxassa jokainen saa olla oma persoonansa” – hyvä työpaikka syntyy tiiviillä yhteistyöllä ja osaamisen aktiivisella kehittämisellä

Tekonivelsairaala Coxa loistaa tänäkin vuonna T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksessa korkeilla pisteillä. Kuten tutkimuksessakin käy ilmi, korkealaatuisen palvelun tarjoaminen edellyttää usean eri tekijän rinnalla esimerkiksi työpaikan sisäistä hyvinvointia ja tehokkuutta. Coxalla sen varmistavat tiivis työyhteisö ja mahdollisuus toteuttaa omaa ammattitaitoa juuri sillä tavalla, kuin itselle on parasta.

Kuvassa sairaanhoitajat Hilkka Liuhala ja Minna Nyrhi-Järvelä.

Käytävällä hymyillään ja sanotaan huomenta. Pukuhuoneessa kysytään, että miten se juttu meni viikonloppuna, josta oli aiemmin puhetta. Kun tarvitaan apua, ei ole väliä, mikä titteli nimikyltissä lukee.

Kun coxalaiset miettivät, millainen työpaikka tekonivelsairaala Coxa on, vastauksissa vilisee samankaltaisia asioita niin sairaalan perustamisesta asti mukana olleilla kuin uudemmillakin työntekijöillä. Työkaverit, yhteisö, tukiverkosto, mahdollisuudet kehittyä ja oppia uutta – ne muodostavat työpaikan, jossa oikeasti viihdytään.

Työntekijöiden tuntemuksia tukevat myös tutkimustilastot. T-Median tuottamassa Luottamus&Maine-tutkimuksessa Coxa sijoittui sote-alan toimijoista ensimmäiselle sijalle. Yksi tutkimuksessa tarkastelussa olevista kategorioista on Työpaikka, jossa Coxa menestyi yhtä lailla erittäin hyvin.

Mutta mitä mainevertailun kärkisija ja menestyminen Työpaikka-kategoriassa käytännössä tarkoittavat?

Helpoin ja turvallisin mahdollinen sairaalakokemus

Vuodesta 2018 asti Coxan poliklinikalla työskennelleelle Hilkka Liuhalalle Coxa oli jo ennestään tuttu aiemman työpaikan kautta. Erityisesti Coxan toimintatavat houkuttelivat hakemaan paikkaa tekonivelsairaalasta – ja korkeat odotukset ylittyivät nopeasti.

“Coxa oli erittäin arvostettu sairaala jo silloin, kun työskentelin terveyskeskuksessa toisaalla. Kävimme muun muassa luennoilla ja tutustumassa tekonivelsairaalan toimintaan, mikä oli erittäin arvokasta, kun terveyskeskuksen asiakkaina oli Coxan potilaita jatkohoidossa”, Liuhala kertoo.

Potilaiden tarkka huolenpito hoitoprosessin jokaisessa vaiheessa onkin tehnyt vaikutuksen. Työpäivien sujumisesta puolestaan huolehtivat esimerkiksi organisaattorit, joiden tehtävät kuuluvat nykyään myös Liuhalan rooliin.

Organisaattori muun muassa auttaa muita kuormittavissa tilanteissa ja huolehtii, että vastaanottotoiminta sujuu keskeytyksittä, kun seuraavan päivän huonesijoitukset ja tarvittavat paperit on hoidettu kuntoon ajoissa.

Ilmapiiristä huomaa, että potilaiden hyvinvointi lähtee liikkeelle työntekijöiden hyvästä jaksamisesta.

“Jokaisella osastolla keskitytään siihen, että potilas on tyytyväinen ja että hoitokokemus on mahdollisimman positiivinen. Loppujen lopuksi sairaala on aina jännittävä paikka. Parasta on, että sitä jännitystä helpotetaan ennen kaikkea lämpimällä tunnelmalla, joka syntyy, kun jokainen työntekijä saa olla oma persoonansa”, Liuhala kuvailee.

Yhdessä erilaisia, yhdessä parhaita

Turvallisuuden lisäksi Coxan tärkeimpiin arvoihin lukeutuvat kunnioittaminen, kehittäminen ja yhteistyö. Nekin ovat näkyvä osa Coxan työntekijöiden arkea.

“Asiat muuttuvat koko ajan, ja siksi on hienoa, että kehittymiseen oikeasti keskitytään. Kaikki halukkaat pääsevät kouluttautumaan ja oppimaan lisää, ja kaikkien coxalaisten voimin myös keskustellaan siitä, mitä voitaisiin tehdä paremmin ja miten”, kertoo välinehuollon osastolla myös vuodesta 2018 asti työskennellyt Marianne Vasama-Sankaya.

Kehittyvä ja palkitseva työpaikka, jossa yhteiset arvot jaetaan kaikkien työntekijöiden kesken, ei myöskään ala kyllästyttää – päinvastoin.

Coxan toiminnassa alusta asti mukana ollut Minna Nyrhi-Järvelä uskoo hyvän työyhteisön tärkeyteen –vietetäänhän töissä lähes puolet elämästä. Työpaikan vaihtaminen ei ole käynyt mielessäkään sen jälkeen, kun vuonna 2002 Nyrhi-Järvelä aloitti työt juuri perustetun Coxan vuodeosastolla.

“Kun työpaikalla on sellainen mielentila, että halutaan kokeilla uutta ja mennä eteenpäin, on työskentely todella kiinnostavaa. Esimerkiksi potilaiden hoitoa on sujuvoitettu kehittämällä eri prosessien osia aina hoitolinjoista teknisiin tekijöihin asti”, Nyrhi-Järvelä sanoo.

Kaiken takana vaikuttaa arvostus niin potilaita kuin työntekijöitäkin kohtaan. Se tekee Coxasta Coxan.

“On tärkeää, että tällaisessa paikassa ei turhaan erotella, kuka työntekijä on missäkin roolissa. Tehokas kommunikointi eri osastojen välillä on olennaista, eikä sitä myöskään haittaa ollenkaan, että jatkuvasti kannustetaan ja kehutaan toisia hyvästä työstä. Hiljaisina päivinä on parasta tutustua muiden osastojen työpäiviin, kun pääsemme seuraamaan vaikkapa polvileikkausta – tällaisien mahdollisuuksien ansiosta ymmärrämme toisiamme paremmin”, Vasama-Sankaya sanoo.

“On oikeasti hienoa nähdä, miten sekä esimiehet että muut työntekijät arvostavat toinen toisiaan. Asenne siitä, että kaikki puhaltavat yhteen hiileen, on vahva. Tiukkoja paikkoja tulee aina vastaan, mutta porukalla niistä on aina selvitty”, Nyrhi-Järvelä summaa.

Tämä on ensimmäinen blogiartikkeli kuusiosaisesta juttusarjasta Luottamus&Maine tutkimukseen liittyen. 

Mikä Luottamus&Maine-tutkimus?

T-Median kehittämä Luottamus&Maine-tutkimusmalli selvittää vuosittain organisaatioiden luottamusta ja mainetta. Tällä tavoin yritykset voivat tutustua  omiin vahvuuksiinsa ja kehitettäviin seikkoihin omalla alallaan.

Tutkimuksessa mitattavat kategoriat ovat työpaikka, palvelut, vastuullisuus, vuorovaikutus, innovaatiot, johto, talous ja hallinto. Vuonna 2021 Coxan kokonaispistemäärä nousi 3.75 pisteestä 3.83 pisteeseen. Tutkimuksessa oli mukana 29 yksityistä, julkista ja kolmannen sektorin sote-alan toimijaa ja pisteillään Coxa sijoittui näistä ensimmäiseksi.