Liikkuvuusharjoittelu ja lihasvenyttely

Lihaksia venyttääksesi (esim. harjoittelun jälkeen) tee yksi venytys/päälihasryhmä vastuksen tunteeseen saakka. Pidä venytys 5 – 15 sekuntia.

Nivelliikkuvuutta lisättäessä nivel viedään venytyksessä ääriasentoon. Venytystä pidetään 20 – 30 sekuntia. Toista 3 – 5 kertaa päälihasryhmää kohden. Venyttele päivittäin.

Harjoitteet on jaoteltu vaikeustason mukaan. Aloita harjoittelu aina kevyimmistä harjoitteista maltillisin toistomäärin, jotta kehosi tottuu rasitukseen vähitellen, ja opit hyvän suoritustekniikan. Liikkeen tultua tutuksi, voit vähitellen kokeilla haastavampaa vaihtoehtoa. Kevyt kipulääkitys saattaa mahdollistaa liikkumisen, tai tehdä siitä miellyttävämpää.


VAIKEUSTASO 1

Pohkeen venytys 1

Pohkeen venytys 2

Reiden etuosan venytys

Reiden takaosan venytys istuen

Polven ojennus selinmakuulla

Lonkankoukistajan venytys 1

Lonkankoukistajan venytys 2

Lonkankoukistajan venytys 3

Lonkan koukistus 1

Lonkan koukistus 2

Lonkan koukistus 3

Lonkan ulkokierto