Liikunta ennen leikkausta

Tekonivelleikkaukseen valmistaudutaan huolellisesti, sillä kyseessä on iso toimenpide, joka on rasite elimistölle. Leikkaukseen tultaessa terveydentilanne tulisi olla mahdollisimman hyvä. Hyvä yleiskunto ja lihasvoima nopeuttavat leikkauksesta toipumista.

Mahdollisimman hyvä yleiskunto ja lihasvoima helpottavat leikkauksesta toipumista. Liiku päivittäin vointisi mukaan. Päivittäinen liikkuminen ja arkiaskareet vilkastuttavat verenkiertoa ja pitävät yllä lihaskuntoa ja nivelliikkuvuutta.

Hyötyliikunta, kuten puutarhan hoito, nurmikon leikkuu, lumenluonti, marjastus ja sienestys ovat erinomaisia liikuntamuotoja. Kipeitä niveliä vähän kuormittavia liikuntalajeja ovat esimerkiksi kävely, uinti ja pyöräily. Tuloksiin tähtäävän liikuntaharjoittelun on oltava säännöllistä ja sitä on harrastettava useita kertoja viikossa. Harjoittelun on oltava nousujohteista harjoitusvasteiden aikaansaamiseksi.

Harjoittelu koostuu yleisharjoittelusta, kuten kävely, pyöräily ja uinti. Lisäksi harjoitetaan lihasvoimaa , nivelliikkuvuutta , tasapainoa sekä venytellään lihaksia. Aloita harjoittelu aina maltillisesti, jotta kehosi tottuu rasitukseen vähitellen ja opit hyvän suoritustekniikan. Lisää liikunnan tehoa vähitellen. Jos nivel on tulehtunut tai kipeytyy voimakkaasti harjoitellessa, tulee rasitusta keventää. Kevyt kipulääkitys saattaa mahdollistaa tai helpottaa liikuntaa.

Yleiskuntoharjoitteet Lihasvoimaharjoitteet Tasapainoharjoitteet Liikkuvuusharjoittelu ja lihasvenyttely